eAkademin.se

Svenska elever
duktiga på digital läsning

juni 30, 2011 av
Postad under: E-lärande i världen 

Den senaste PISA-undersökningen PISA 2009 där 66 länder deltog så har det visat sig att läskunnigheten hos svenska elever har sjunkit de senaste åren. Då främst hos pojkarna. Nu har den kompletterande rapporten “Eleverna och nätet – PISA 2009” publicerats av skolverket och den visar på en intressant trend.

Svenska elever ligger över genomsnittet i världen när det gäller att söka rätt på och läsa information som är digital och man kan se att den sjunkande läsförmågan på traditionell text verkar bli uppvägd av digital läsning. De läser helt enkelt hellre digitalt material.

Flickorna fick i genomsnitt 3 poäng högre på det digitala lästestet än det traditionella och pojkarna höjde sig med hela 22 poäng. Detta gör att vi höjer oss över genomsnittet över de länder som deltog i testet.

Svenska elever är bra på digital läsning, men vi är inte bäst. Nu måste vi i Sverige fundera på hur vi kan arbeta för att bli ännu bättre i både traditionell och digital läsning“, säger Anna Ekström, generaldirektör på Skolverket till Skolverkets blogg.

För att kunna läsa digital information så krävs det samma läsförståelse som vid traditionell läsning men det tillkommer dessutom kunskapen att kunna navigera, söka och välja ut och värdera relevant information.

Tillgänglighet till dator viktigt för läskunnigheten

På sidan 78 i rapporten visas data över hur hög läskunnigheten är i förhållande till tillgången på datorer i hemmet och man kan klart se att tillgången till dator i hemmet har en klar inverkan på läskunnigheten. Nedan visas en tabell på läskunnigheten på läskunnigheten hos elever som har tillgång till dator respektive inte har det.

Det syns även en klar tendens till att tillgången på datorer i skolorna tydligt påverkar läskunnigheten.

Trots skolverkets slutsats att måttligt datoranvändande är bäst för läskunnigheten så tycker jag mig ändå våga dra slutsatsen med ovanstående siffror att tillgång och användande av datorer är av stor vikt för läskunnigheten.

Vad man använder datorn till är naturligtvis viktigt. Undersökningen visar att de som ofta surfar för nöjes skull samt använder e-post varje dag fick bra på läsförståelsetestet.

66 länder deltog i PISA 2009 och 19 i det frivilliga tilläggstestet som undersökte den digitala läsvanan.

Hela rapporten går att ladda ner här.

 

Kommentarer

Berätta vad du tänker när du läser denna post...
och om du vill att din bild ska synas till din kommentar, skaffa dig en gravatar!

Warning: Undefined variable $user_ID in /customers/b/5/e/eakademin.se/httpd.www/wp-content/themes/revolution-code-eak/comments.php on line 82






sex − 2 =

Logga in

Veckans fråga

Vad ser du fram emot mest på Lärande för Framtiden konferensen?

  • Jorge de Sousa Pires (40%, 2 röster)
  • Paneldebatt (40%, 2 röster)
  • Carl Daniel Norenberg, Intel (20%, 1 röster)
  • Joke Palmkvist, Microsoft (0%, 0 röster)
  • eAkademins överlämnande (0%, 0 röster)

Antal röstare: 5

Loading ... Loading ...
Omröstningsarkiv

LärresurserLärresurser

partners

Länk till härnösands kommun

länk till eu

Länk till mittuniversitetet

Länk till tillväxtverket

länk till länsstyrelsen

Länk till learnify

vart finns eakademin

RSS

Prenumerera på eAkademin.se