eAkademin.se

BYOD risk för segregering i utbildningen?

november 23, 2011 av
Postad under: E-lärande i världen 

På senare tid har det blivit mer och mer påtagliga diskussioner kring BYOD i utbildningen…

För er som inte vet vad den förkortningen står för är det: “Bring your own device”. Alltså uppmuntrande till eleverna att ta med sig sin egen utrustning och koppla upp den till Internet via skolans tillhandahållna nätverk.

Visst är det fantastiskt? Tänk er att komma till skolan och veta att alla elever har tillgång till Internet genom sina mobiltelefoner och surfplattor. Att eleverna kan ta med sig arbetet hem och dessutom behöver inte skolan betala någonting för det. Det är en oundviklig framtid och någonting som kommer att bli, men vilken väg ska man egentligen ta för att det ska bli till en fördel?

 

Jag har läst en del bloggar och artiklar där lärare utvecklar utbildningen kring tanken att eleverna ska ta med sig sin egen utrustning och på så vis kunna ta del av det kursmaterial som läraren tillhandahåller. Jag även sett en siffra om 75% av eleverna har tillgång till bärbara enheter med möjlighet att koppla upp sig. Vad händer då med de kvarvarande 25% eleverna som inte har någon ny dyr mobiltelefon, som inte har föräldrar med ekonomisk möjlighet att köpa en surfplatta för 3000kronor.

Om läraren integrerar det som en del i utbildningsplanen ska skolan tillhandahålla den utrustning som behövs. Om eleven ändå vill använda sin egen laptop så ska eleven få göra det, skolan ska inte kontrollera vilken utrustning eleven använder för att genomföra uppgiften. Jag ser det mer som att skolan ska tillhandahålla rutade kollegieblock och blyertspennor till eleverna. Om eleven sedan i sin tur har med sig sitt eget kollegieblock med ett flashigt omslag och en glittrande penna så ska eleven givetvis få använda det. Låt alla elever koppla upp sig till skolnätet och ge dem möjlighet att koppla upp mot kursmaterial via Internet. Om nu IT-avdelningen på skolan inte vill riskera virus, eller risk att eleverna hackar lärarnas konton, sätt upp ett parallellt trådlöst nät bara för eleverna.

Jag tror att en viktig del i BYOD tänket går förlorat när man försöker styra det. Man kan inte ta kontroll över någonting som i grundtanken är att det ska vara liberalt. Tanken med BYOD är att varje elev som vill ska ha tillgång till att koppla upp sig mot internet via skolan. Inte att lärarna ska få eleverna till att använda sina privata enheter i en pedagogisk struktur. Inte att skolorna ska utveckla appar för smartphones som eleverna kanske eller kanske inte har. Inte att skolans nätverk ska vara en hermetiskt tillsluten behållare som endast systemadministratörer har tillgång att vara i samma rum som. Tanken är att man ska låta eleverna välja om de vill använda skolans utrustning eller inte. Låta eleverna fritt koppla upp sig på nätverket om de vill det.

Läs mer om BYOD: http://www.districtadministration.com/article/banning-byod; http://www.eschoolnews.com/2011/04/29/bring-your-own-device-catching-on-in-schools/; http://www.computerworld.com.au/article/406749/education_key_byod_security_experts/; http://www.vln.school.nz/pg/groups/155369/byod-in-schools/

Kommentarer

Berätta vad du tänker när du läser denna post...
och om du vill att din bild ska synas till din kommentar, skaffa dig en gravatar!






6 × = trettio sex

Logga in

Veckans fråga

Vad ser du fram emot mest på Lärande för Framtiden konferensen?

  • Jorge de Sousa Pires (40%, 2 röster)
  • Paneldebatt (40%, 2 röster)
  • Carl Daniel Norenberg, Intel (20%, 1 röster)
  • Joke Palmkvist, Microsoft (0%, 0 röster)
  • eAkademins överlämnande (0%, 0 röster)

Antal röstare: 5

Loading ... Loading ...
Omröstningsarkiv

LärresurserLärresurser

partners

Länk till härnösands kommun

länk till eu

Länk till mittuniversitetet

Länk till tillväxtverket

länk till länsstyrelsen

Länk till learnify

vart finns eakademin

RSS

Prenumerera på eAkademin.se